Hoe ziet een opleidingsdag eruit?

Dat is heel afwisselend en dynamisch, dus stil zitten in de lesbanken is er niet bij! Tijdens de studiedagen ga je gezamenlijk met andere studenten aan de slag met een casus van je eigen werkplek. Je leert immers het beste als je weet wat dit betekent in de praktijk: hoe pas je de theorie die je hebt voorbereid toe op jouw patiënt? Welke interventies kun je op jouw werkplek gebruiken? Vanaf het eerste contactmoment ben je actief betrokken en ga je samen met je medestudenten aan de slag met situaties uit jouw dagelijkse praktijk.

Sommige studiedagen bevatten een deel zelfstudie en een deel fysiek onderwijs, andere lesdagen bevatten zelfstudie en een Teams-lesmoment. De thuisstudie bestaat vaak uit de basis anatomie/fysiologie en de eerste kennismaking met bepaalde begrippen, aangevuld met PowerPoints, filmpjes, aanvullende literatuur, voorbereidende opdrachten, en nog veel meer.

In totaal zijn er tijdens de opleiding 15 studiedagen. Deze studiedagen plan je zelf in. Je hebt én krijgt dus alle vrijheid.

Bruce (27): “Die begint met een gezamenlijke overdracht, zodat je op de hoogte bent van de status van patiënten en hun beleidsbeperkingen. Hierna is de individuele overdracht van de patiënt voor die dag. Na de overdracht ga ik naar mijn patiënt en controleer ik allereerst apparatuur en instellingen. Ik beoordeel de grenzen van de vitale waardes en stel deze indien nodig bij. Ik controleer de perfusorpompen op juistheid van medicijnen en standen. En ik controleer de patiënt zelf.

Hierna verzorg ik samen met een collega de patiënt op bed. Ik hou vitale waardes in de gaten. We ruimen op en we beginnen andere handelingen: lijnen wisselen, etc. In de middag is er nog een medicijnronde. Dan is het tijd voor pauze. Na afloop van het multidisciplinair overleg vindt meestal terugkoppeling plaats vanuit de artsen. Rond de tijd dat alle opdrachten zijn uitgevoerd begint de volgende dienst. Ik draag mijn dienst over aan mijn collega.”

Michelle (28): “Een ochtenddienst begint om 7.00 uur. Allereerst draagt mijn collega de voorgaande nachtdienst aan mij over. Vervolgens verzamel ik de medicatie en de verzorgingsmaterialen. Om 8.00 uur begin ik mijn controleronde. Ik dien medicatie toe en verzorg met mijn collega de patiënten. Hierna help ik collega’s met verzorgen. Dan is het koffiepauze. Gedurende de dag controleer ik elke twee uur de patiënt en geef ik medicatie. Na de lunch verzorgen we de patiënten waar nodig. Aan het einde van mijn dienst schrijf ik een overdracht in het verpleegkundig dossier. Dat draag ik over aan mijn collega van de avonddienst.”

Luna (21): “Een dagdienst begint om 7.00 uur met de patiëntenoverdracht. Zo krijgen we een goed beeld van hun status en eventuele beleidsbeperkingen. Deze wordt gevolgd door een individuele overdracht van een of twee patiënten die onder mijn verantwoordelijkheid vallen. Ik begin met de controle van mijn patiënt, zoals de vitale functies, en ik controleer de werkomgeving. Denk daarbij aan apparatuur en medicatie. Ook documenteer ik gegevens.

Om 7.30 uur begin ik met de persoonlijke verzorging. Ik controleer mijn patiënt volledig. Om 10.00 uur is de beoordeling door de arts. Om 11.30 uur worden bijzonderheden besproken tijdens het multidisciplinair overleg. Om 14.00 uur worden de patiënten nog eens opgefrist en tussen 14.00 en 15.00 uur is het bezoekuur. Om 15.00 uur draag ik mijn patiënt over aan de avonddienst. Patiënten worden 24/7 gemonitord en elke twee uur worden alle controles gedocumenteerd.”

Ga jij er helemaal voor? Dan is de nieuwe Basis Acute Zorg opleiding van het Maastricht UMC+ echt iets voor jou!

Lees hier de verhalen van je collega’s

Ik ga voor de nieuwe BAZ-opleiding!